Det svarta bubblet från norr ska göra succé på uteserveringarna

”Svart” är namnet på det lokalproducerade svartvinbärsbubblet från Öjebyn som nu gör entré på utvalda restauranger i Norrbotten denna sommar. Vinet är framtaget i projektet Arctic Winery med syfte att öka lönsamheten för de nordliga svartvinbärsodlarna.

Redan för två år sedan skrev vi om bubblet från norr som då var på väg att bli verklighet och i maj var det äntligen dags för världspremiären.

”Svart” är namnet på det lokala svartvinbärsbubblet.

Bättre bär i norr
Odlingen av svarta vinbär i norr har under flera år varit god. Mycket tack vare de relativt lättskötta buskarna. Men också på grund av det subarktiska klimatet i norr med svala och soliga nätter som gör bären både större, nyttigare och mer smakrika än i söder. Lönsamheten har dock inte varit lika god. För att öka lönsamheten i hela produktionskedjan startade Hushållningssällskapet i Norrbotten-Västerbotten projektet Arctic Winery* för att utveckla och tillverka ett mousserande fruktvin på bären där både näringsinnehåll och ursprung ger mervärden.

Vin tar tid
Resan har varit lång, projektet har pågått i snart fem år. Vin tar tid och största utmaningen har varit att få tag på ekologiska bär som klarat sig från både skadedjursangrepp och extremväder. Den senaste batchen på 1400 flaskor med bär från Illråheden i Sjulmark har lyckats och bubblet ”Svart” är nu lanserat.

– Det tar ganska exakt ett år att producera vinet från plockat bär till färdig flaska. Men det är en sanning med modifikation. Vårt vin börjar egentligen med våren och den smälta snön, sedan kommer solen och bina. Så hela processen tar egentligen ett och ett halvt år, berättar Pelle Johansson som tillsammans med Håkan Landström har tagit fram vinet.

Det tar ett och ett halvt år att producera vinet från smält snö till färdig flaska.

Efterlyser fler bärodlare
Denna sommar hoppas de på en större bärskörd så de kan producera ännu mer vin. De efterlyser även fler lokala bärodlare som vill samarbeta. Kraven är att odlingen ska vara belägen i norra delen av Sverige och att bären är ekologiska.

– Vår grundtanke är att stötta och skapa en drägligare tillvaro för bärodlarna i norr. Vi vill se större och lönsammare odlingar samtidigt som vi vill skapa en mer levande livsmedelproduktion i de nordligare länen, säger Pelle.

Syftet är att skapa större och lönsammare odlingar och en mer levande livsmedelproduktion i länet.

Det finns inget liknande vin på marknaden
Svart är ett annorlunda mousserande vin med hög syra och mycket tanniner som vanligtvis inte finns i ett traditionellt mousserande bubbel. Vinet passar till de klassiska norrländska smakerna som rökt, gravat eller torkat vilt, halstrad strömming och även till lite fetare charkuterier.

– Det är ett brett mousserande vin i jämförelse med andra. Det finns ingen liknande dryck på marknaden och det är ett väldigt märkvärdigt vin i positiv bemärkelse, avslutar Pelle.

I sommar kommer vinet att säljas via lokala restauranger och först ut är Hemmagastronomi i Luleå som deltagit i projektet. Alla lokala restauranger med utskänkningstillstånd har möjlighet att in drycken i sitt sortiment och målet är att det ska finnas till försäljning via Systembolaget i slutet av året.

*Projektet finansieras genom programmet EIP Agri inom europeiska jordbruksfonden för landsbygdens utveckling.