Så blev Skatteverket LRF-medlemmarnas bästa myndighet
2025-11-27
Hur hittar man som myndighet en plats i hjärtat på det gröna näringslivets företagare? Man gör som Skatteverket – lyssnar, inser att man är till för företagen och gör det lätt att göra rätt. Anders Stridh och Lennart Wittberg har varit drivande i Skatteverkets förändringsarbete och belönas för detta med LRF:s hedersutmärkelse Årets gröna förenklare. Utmärkelsen delades ut på Gröna näringslivsdagen den 26 november.
Skatteverket ligger i ohotad topp när LRF:s medlemmar får ranka myndigheter och deras bemötande. Därför vill LRF belöna myndigheten med en hedersutmärkelse. Årets gröna förenklare kommer att delas ut varje år till en myndighet som har gjort påtaglig skillnad för LRF:s medlemmar.
Nu är Skatteverkets resa inget som gjorts under det senaste året, vi pratar om 35 års enträget arbete för att närma sig kunderna, göra det lättare att vara skattebetalare och frigöra tid för kundernas kärnverksamhet.
Det finns heller ingen tydlig början och inget tydligt slut på arbetet. Men man kan säga att det går tillbaka till 80-talet och den begynnande datoriseringen. Anders Stridh och Lennart Wittberg poängterar också att de inte har varit ensamma i arbetet, det är många som har deltagit i myndighetens förändring.
– Det har inte heller bara handlat om att förenkla regler. Regler finns och ska följas, men vi ville öka viljan att följa regler, bland annat genom att göra det lätt att göra rätt och svårt att göra fel. Lyckas man med det så ökar efterlevnaden, säger Lennart Wittberg, som numera har lämnat Skatteverket och har egen konsultverksamhet med inriktning mot offentlig sektor.
Han tar sig själv som exempel:
– Oavsett om regler är krångliga kan man göra det enkelt att följa dem. Som egenföretagare ska jag fylla i blanketten K10. Jag behöver inte förstå alla regler bakom blanketten, men jag fyller i ett fåtal uppgifter och sedan sköter Skatteverket det krångliga.
– Allt det svåra behöver inte landa på företagen, Skatteverket ska ta ansvar för att det inte gör det. Det är företagens situation som behöver förenklas, menar Anders Stridh.
Lyssnade in och undersökte hur det är att möta Skatteverket
Förändringsresan började med att man försökte förstå drivkraften hos kunderna, företagen. Och släppa den beröringsskräck som många myndigheter har gentemot sina kunder.
– För att kunna driva förändring måste man lyssna in. Så vi lyssnade och undersökte. Hur är det att möta Skatteverket? Vi trodde vi visste hur företagen kände, men det visade sig att vi våra uppfattningar inte stämde, berättar Anders Stridh, och Lennart Wittberg fyller i:
– Vi gjorde inte bara kvantitativa undersökningar utan också djupintervjuer, som filmades. Filmerna visade vi för handläggarna så att de kunde se och höra företagarna, livs levande, berätta om ångesten de kände över kontakterna med oss. Man såg tydligt att de inte var några slipade skattefuskare.
– Det här gick in magen. Man var inte beredd på det man såg i filmklippen. Det stod klart att vi behövde förändra oss, säger Anders Stridh.
Arbetet som drog igång var inget projekt, utan handlade om en kulturförändring och blev underlag till Skatteverkets strategiska mål. Flera nyckelpersoner var inblandade och man såg att arbetet gav resultat.
– Det hände mycket när Mats Sjöström var generaldirektör, han lät oss hållas, minns Lennart Wittberg.
Skatteverket genomgick också flera omorganisationer. Anders Stridh och Lennart Wittberg hann vara placerade på flera olika enheter men var hela tiden förankrade i verksamheten, de var själva handläggare, något som gjorde det lättare att prata med medarbetarna processen. Och i myndigheten tog man sig tiden att resonera om andra sätt att arbeta på.
– Samarbetet med kommunikationsavdelningen var såklart viktigt, men det var vi i verksamheten som formulerade budskapen. Det var viktigt för förändringen, att den var och är nära lierad med myndighetens verksamhet, säger Lennart Wittberg.
Flyttade fokus till människorna bakom ärendena
Internt märks också skillnad. Tidigare ville folk inte berätta att de jobbade på Skatteverket. Nu är man stolt över att arbeta på en myndighet som har skattebetalarnas förtroende. Verket har aldrig haft problem att rekrytera, men nu ser man en annan drivkraft hos dem som söker sig dit.
– Våra framgångar som myndighet i framkant värmer internt. Vi har framför allt insett att vi inte har något egenvärde som myndighet, vi är till för att bidra till samhällsnytta. Istället för att fokusera på ärenden flyttade vi fokus till människor som har ärenden. Vi såg vikten av att bidra till att det skulle vara lätt att göra rätt, att arbeta med bemötande, våra attityder och förtjäna privatpersoners och företagens förtroende. En god myndighetsutövning är en del i en fungerande demokrati, säger Anders Stridh.
Arbetet fortsätter med att utveckla digitala lösningar och hitta gränssnitt som kan integreras med de affärssystem som företagen använder. Skatteverket samarbetar med utvecklare av affärssystem för att hitta lösningar som fungerar i företagens vardag.
– Skatteverket vände på perspektivet, hur kunde vi göra det lättare för företagen, istället för myndigheten? Den typen av arbete, att ändra synsätt, tar tid. Det har gått 35 år och arbetet fortsätter, säger Lennart Wittberg.
Anders Stridh konstaterar avslutningsvis:
– Att arbetet har lett till så stor skillnad hos LRF:s medlemmar är vi otroligt glada och tacksamma över och det känns väldigt hedrande att få det här priset.
Gå med i LRF – din röst, din nytta, ditt nätverk
LRF driver frågor som gör skillnad för dig som verkar inom lantbruk, skog och landsbygd. Som medlem får du tillgång till förmåner, kunskap och nätverk som stärker din vardag och ditt företagande. Tillsammans får vi landet att växa.