Lammbranschen satsar på sociala medier för att höja värdet på lamm
#kollpålammen är lammbranschens satsning för att skapa fler värdefulla lamm till en hungrig marknad. Under taggen #kollpålammen och Facebooksidan får du som lammproducent värdefulla tips och idéer om hur du på bästa och enklaste vis når hela vägen fram med lammen.
I lammproduktion är timing viktigt, det gäller att satsa sina resurser i rätt tid och på rätt plats för att lyckas. #kollpålammen hjälper dig att hålla riktningen, det är gratis och du kan själv bidra med dina erfarenheter genom att dela ett inlägg med taggen #kollpålammen. Följ och gilla #kollpålammen på Facebook och Instagram så missar du inga nya uppdateringar.
Viktigt för alla och alla hjälps åt
Satsningen, som görs av flera organisationer och företag i lammbranschen, finansieras till största del av 2019 års slaktpeng. Syftet är att fler lamm skall få ett högre värde genom att nå en för konsumenten bättre vikt och klassning i rätt tid. För våra herdar kan det betyda det inkomstökning med ca 20 procent. För slakterierna betyder det bättre logistik, bättre kundnöjdhet och bättre lönsamhet. #kollpålammen uppdateras och hanteras av Theo den Braver, lammrådgivare på Gård & Djurhälsan. #kollpålammen är öppet för alla som är intresserade och det är kostnadsfritt.
Organisation
Branschen står bakom #Kollpålammen och representanter från Svenska Fåravelsförbundet, Lammproducenterna, LRF kött, HK-Scan, KLS Ugglarp, Gotlands Slagteri AB samt Gård & Djurhälsan AB sitter med i den styrgrupp som driver #kollpålammen. Satsningen pågår under hela 2020.