Samarbetet gör det möjligt att under tre års tid dela ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad.

McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och därmed en viktig aktör och uppköpare för de svenska nötköttsproducenterna. McDonald’s har som ambition att öka andelen svenskt nötkött och det gäller för näringen att möta efterfrågan.

– Marknaden efterfrågar allt mer svenskt nötkött. Konsumenterna har stort förtroende för hur vi föder upp djur i Sverige. Därför ökar nu efterfrågan från handelskedjor, restauranger och industrin. Signalen från marknaden om att produktionen behöver öka är tydlig. Därför tar vi i det här samarbetet fasta på just McDonald’s behov av långsiktigt pålitliga leveranser och erbjuder företagare en konkret möjlighet att växla upp och producera mer, säger Åsa Odell, ordförande i LRFs köttdelegation.

Läs mer om projektet hos Sveriges Nötköttsproducenter och ansök om en tjur. Möjligheten att ansökan startar i oktober 2016.

Satsa på dikor och ansök om att få en tjur
Siktar du på att utöka din dikobesättning med minst 20 dikor? Då kan du få en tjur till ett värde av 25 000 kr. Möjligheten att ansöka öppnar i oktober 2016 och kommer att finnas i tre år. Först till hösten blir det möjligt att ansöka om en tjur men redan nu är det dags att förbereda sig.

För mer information om de sponsrade tjurarna, vänligen kontakta:
Viktoria Östlund, LRF, 08-787 51 36