Projekt Romeo - Ett marknadssamarbete för fler dikor och mer nötkött
LRF samarbetar med McDonald’s och Sveriges Nötköttsproducenter i Projekt Romeo. Målet är att öka mängden svenskproducerat nötkött. Den företagare som väljer att utöka sin besättning med minst 20 dikor kan genom projektet belönas med en tjur.
Projekt Romeo delar under tre års tid ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad.
McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och därmed en viktig aktör och uppköpare för de svenska nötköttsproducenterna. McDonald’s har som ambition att öka andelen svenskt nötkött och det gäller för näringen att möta efterfrågan.
– Marknaden efterfrågar allt mer svenskt nötkött. Konsumenterna har stort förtroende för hur vi föder upp djur i Sverige. Därför ökar nu efterfrågan från handelskedjor, restauranger och industrin. Signalen från marknaden om att produktionen behöver öka är tydlig. Därför tar vi i det här samarbetet fasta på just McDonald’s behov av långsiktigt pålitliga leveranser och erbjuder företagare en konkret möjlighet att växla upp och producera mer, säger Åsa Odell, ordförande i LRFs köttdelegation.
Så här gör du:
1. Skicka in ansökan om att få bli sponsrad med en tjur via
www.notkottsproducenter.se/projektromeo
2. Invänta beslut av projektets styrgrupp
3. Köp en stambokförd tjur och försäkra den
4. Skicka in handlingar om tjuren inom tre månader
5. Projekt Romeo betalar ut maximalt 25 000 kronor exklusive moms
6. Utöka antalet kalvningar med 20 kalvar per år i tre år
7. Ta emot besök av McDonald’s franchisetagare på gården en gång per år
För mer information om de sponsrade tjurarna, kontakta:
Viktoria Östlund, LRF, 08-787 51 36