Sverige är i dag världsledande på användning av förnybara drivmedel för vägtransporter.  Biomassan som används kommer från restprodukter från skogs- och jordbruk som grot, bark och halm, avloppsslam och matavfall. 

Till sidomenyn

Bioenergi

En kraftigt utbyggd produktion av förnybara drivmedel baserad på inhemska råvaror kan ge reducerade koldioxidutsläpp liksom stärkt krisberedskap, nya jobb på landsbygden och en mer cirkulär ekonomi.  

Till sidomenyn

Reduktionsplikt

Det finns ett politiskt mål att minska utsläppen med 70 procent inom transportsektorn till 2030.  Som ett led i detta infördes en reduktionsplikt den 1 juli 2018. Reduktionsplikten innebär en obligatorisk inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel och motsvarar år 2022 minst 7,8 procent i bensin och 30,5 procent i diesel. Inblandningskravet ger en säkrare marknad för biodrivmedel och bör vara positivt för investeringar i fler fabriker som gör drivmedel av svensk råvara. 

En del av ökningen av dieselpriset beror på reduktionsplikten och i rådande läge anser LRF att den bör sänkas på kort sikt för att möta efterfrågan av biodrivmedel bättre samt invänta kommande svensk produktion av biodrivmedel. Trots detta anser LRF fortfarande att modellen med ökad inblandning av biokomponenter i drivmedel för att minska växthusgasutsläppen är ett verksamt och nödvändigt verktyg i klimat- och energiomställningen.  

Till sidomenyn

Grot

Grenar och toppar som blir kvar efter en slutavverkning, så kallat grot, kan använda som energi till värme och el. Den totala hållbara potentialen är 21 TWh men idag tas endast 7-8 TWh omhand. Att öka uttaget av grot, ökar både klimatnyttan och försörjningstryggheten. Skogsresterna bryts ner inom bara några år på hygget och koldioxiden hamnar snart i atmosfären oavsett om vi låter grenarna och topparna ligga kvar i skogen eller använder dem i närmaste fjärrvärmeverk.

Att använda mer skogsbränslen för att värma våra hus kan leda till minskad import av exempelvis avfall från andra länder. På grund av skogsbränslena är Sverige inte beroende av rysk gas. Priset för skogsbränslen har ökat på grund av det oroliga läget i världen med förändrade energiflöden. Möjligheten till export har ökat. Sammantaget ger det skogsägaren idag en bättre möjlighet att få bra betalt för skogsbränslet.

Alla rester efter en avverkning kan inte tas ut. En del lämnas för att gynna den biologiska mångfalden och är markerna känsliga behöver man resterna att köra på för att inte orsaka markskador. Från EU finns hållbarhet- och klimatkrav på biobränslen. De regleras i Förnybartdirektivet. 

För att öka uttaget av grot ytterligare behövs långsiktig lönsamhet, stabila affärsrelationer samt investeringar i teknik och logistiklösningar.

Läs mer om grot