Bettina minskar avståndet mellan bonde och konsument med hjälp av sociala medier

man, kvinna, åker
Bettina och John. Foto: Bettina Larsson (Privat bild)

Under en weekendresa för två år sedan föddes idén om att öka gemene mans kunskap om hur mat blir till med hjälp av sociala medier. Idag har lantbrukaren och LRF-medlemmen Bettina Larsson byggt upp en stor skara följare på Instagramkontot "gudhemsgamlaprastgard" där hon delar med av livet på spannmålsgården utanför Falköping tillsammans med maken John, dottern Irma, sonen Assar och ett 40-tal dikor på utedrift.

2020, i samband med att maken Johns pappa hastigt och tragiskt gick bort, tog John och Bettina över gården Gudhems Gamla Prästgård utanför Falköping där de bedriver växtodling på 130 hektar samt har ett 40-tal dikor på utedrift (utegångsdjur utan ligghall). Knappt ett år efter att de tagit över gården, under en weekendresa till Göteborg, föddes idén att dela med sig av bondelivet på sociala medier som ett sätt att minska avståndet mellan bonde och konsument. 

Två år senare har Instagramkontot gudhemsgamlaprastgard nästan 12 000 hängivna följare och enskilda inlägg med närmare en halv miljon visningar. Följarskaran växer ständigt och framgångsreceptet är en blandning av humoristiska klipp, scener ur småbarnslivet, renoveringsprojekt och, framför allt, inlägg som på ett underhållande sätt informerar om spannmålsodling, utedrift med kor och andra delar av hur vår mat blir till. 

-  Vi ser att det finns ett ganska stort glapp mellan konsument och bonde. Ambitionen har hela tiden varit att på ett lättsamt och lustfyllt sätt minska det glappet och öka kunskapen om svensk livsmedelsproduktion. Dels för att öka medvetenheten om Sveriges livsmedelsförsörjning men även för att få fler att inse vikten av att äta svenskproducerad mat, säger Bettina Larsson.

köttdjur, Gudhems Gamla Prästgård, Falköping
Astrid och Asta. Foto: Bettina Larsson (Privat bild)

Drömmen om ett liv på landet

Trots att glappet är stort och många saknar vetskap om hur produkterna som står på hyllan i matbutiken faktiskt blir till, är intresset för livet på landet samtidigt stort. Inte minst för korna som frekvent syns i flödet.

-  Då jag har svårt för siffror har vi namngett alla våra djur och brukar lägga upp innehåll med deras olika personlighetsdrag vilket får mycket positiv respons. Sedan får vi även en hel del kommentarer från inspirerade följare som själva drömmer om ett liv på landet, nära djur och natur. Även om det på många sätt är ett drömliv försöker jag också vara tydlig att det finns många utmaningar.  

Bettina och sonen Assar, Gudhems Gamla Prästgård, Falköping
Bettina med sonen Assar: Foto: Pontus Widell.

Stora framtidsplaner

Även om framgångarna på Instagram redan är ett faktum är skaparglädjen och drivet hos det unga paret stort och några planer på att slå av på takten verkar inte finnas. De har idéer både om hur de ska utveckla verksamheten på gården men också fortsätta folkbilda på sociala medier.

-  Målet är att nå ut till fler så planen är att fortsätta med Instagram och även Facebook, där jag har ett konto med samma namn. Men sen ska man hinna med allt på gården och livspusslet som småbarnsförälder också, säger Bettina samtidigt som Sonen Assar högljutt deklarerar att han vill gå in. 

Pontus Widell
regional kommunikatör LRF Väst
pontus.widell@lrf.se  
010-184 26 28