Elin nådde ut till cirka 1300 elever

Carl Selling Elin Beckman digitalt gårdsbesök
Elin Beckman och Carl Selling under det digitala gårdsbesöket.

Många lärare och elever frågar efter gårds- och studiebesök. Men ofta är det svårt att praktiskt få till dessa. Den 25 maj erbjöds skolklasser i Södermanland att komma ut till Berga gård med hjälp av digital teknik.  LRF Södermanland ordnade ett digitalt gårdsbesök hos Elin Beckman som tillsammans med sin man driver gården Berga, i Husby-Oppunda. Många skolklasser, från årskurs 1 till 6, i Södermanland hade anmält sig och fått länk till livesändningen från gården. 

På gården har Elin och hennes man dikor och spannmålsproduktion. Under besöket visade Elin runt på och berättade om gården, vad som produceras där, djuren, traktorerna och hur det är att vara bonde. 

Mycket frågor

Nästan 1300 elever deltog i det digitala gårdsbesöket. Under cirka en timme på förmiddagen fick skolklasserna träffa Elin på skärmar i klassrummen och de gavs möjlighet att ställa frågor till henne i en chatt. Det ställdes mycket frågor, som till exempel; Händer det att korna sväljer dåliga saker? Vad betyder idissla? Behöver man ha bra betyg för att bli bonde? Hur många timmar varje dag jobbar du? Varför har korna örhängen och hur fungerar de?
-  Det var jättekul att det var så många som deltog. Det är jätteviktigt att vi når ut till många för att visa vår bild av hur lantbruk ser ut och fungerar. Kul att det kom så mycket frågor också. Det var väldigt bra frågor! säger Elin. 

Kortfilmer om råvaror till hamburgare

Upplägget på det digitala gårdsbesöket var att Elin och Carl Selling, kommunikatör på LRF Öst som filmade, gick runt till olika ”stationer” på gården. Kortfilmer som LRF gjort och som handlade om var råvarorna till hamburgare kommer ifrån visades mellan tagningarna när Elin och Carl gick mellan de olika stationerna på gården. Filmerna hade tydliga kopplingar till det Elin pratade om på de olika stationerna. Station ett var hos korna där Elin välkomnade skolklasserna och berättade att de har cirka 100 dikor ute på bete. De betar på naturbetesmark, som det betats på i hundratals år, och på den här marken trivs mycket blommor och insekter. Därefter gick de vidare för att titta på spannmålsodlingen. Elin berättade vad som produceras där, hur ett veteax ser ut och att mjölet sen kan bli en ingrediens i hamburgerbrödet. Hon berättade sedan om vall, vad de vita balarna är och hur det blir foder till djuren. Avslutningsvis berättade hon om traktorerna och maskinerna på gården innan hon vinkade adjö till skolklasserna och körde i väg med en av gårdens traktorer.   

Vad hoppas du att skolklasserna som deltog i det digitala gårdsbesöket tar med sig från det?
-  Jag hoppas att det har väckt ett ännu större intresse för den svenska matproduktionen, hur den går till, att de fått en bra inblick i hur det är att jobba på lantbruk och att de vill delta i fler besök.  
  
Vad har du för tips till andra som visar upp och berättar om sin verksamhet i ett gårdsbesök? 
-  Ett tips är att försöka prata så enkelt som möjligt. Tänk på att använda ord som du tror att allmänheten förstår. Försök inte heller att ta med alltför mycket information, för det kan bli mycket för dem som lyssnar att ta in.  

Elin Beckman
Elin berättade bland annat om traktorerna på gården.
Digitalt gårdsbesök
Caroline Andersson från LRF Östs regionkontor höll i den digitala sändningen.