Framgångssagan Kaprifolkött firade 23 år förra veckan

Kaprifolkött
Foto: Birgit Jönsson

Allt började för 23 år sedan, med en krönika i Bohuslänningen, den handlade om att bönder med betande djur på strandängar borde få merbetalning för det. Ett frö till en idé föddes och efter ett antal möten och år utvecklades det till en ekonomisk förening, Kaprifolkött som förra året omsatte 30 miljoner.

40–50 djur förmedlar Kaprifolkött varje vecka till Skövde Slakteri och förra året omsatte Kaprifolkött 30 miljoner.

- Vi har drygt 100 lantbrukare som är aktiva i Kaprifolkött idag och eftersom vi är så många har vi ett gott förhandlingsläge gentemot slakterierna. Vi förmedlar både konventionella, EU ekologiska och KRAV djur, säger Jan Linsten som är verksamhetsledare på Kaprifolkött.

Allt började för 23 år sedan då Stefan Edman skrev en krönika i Bohuslänningen om att bönderna som lät sina djur beta strandängarna i Bohuslän borde få en merbetalning för det. LRF Väst nappade på idén och ett antal möten och år senare hade några lantbrukare i Bohuslän bildat den ekonomiska föreningen Kaprifolkött.

Birgit Jönsson anställdes som projektledare och hon pratade både med kunder och med bönderna. Kaprifolkött hamnade i Coops köttdiskar och det ena ledde till det andra och Kaprifolkött fick ta emot Änglamarkspriset.

Birgit och Stefan nöjde sig inte bara med att hamna i handelns diskar, nej de ville mycket mer än så.

- Vi kontaktade Leif Mannerström och frågade om han kunde tänka sig att tillaga och smaka på vårt kött och han tackade ja. Vi passade på att spela in video som vi sedan spred, säger Stefan.

Det som Birgit Jönsson tar med sig från arbetet med Kaprifolkött är kraften av att lantbrukare kan göra något gemensamt för att få biologisk mångfald, öppna landskap, betande djur men också en merbetalning. 

Erik Eliasson som idag är ordförande konstaterar att det har gått bra ekonomiskt de senaste åren.

-Vi förmedlar idag djur, och några av dem tar vi på återtag och säljer som köttlådor under varumärket Kaprifolkött. Idag säljer vi inte till dagligvaruhandeln under eget varumärke. Men vi finns kvar och det ger en merbetalning till våra medlemmar. Vi har också satsat på en ny hemsida, där kan du läsa mer om oss, så besök gärna den, avslutar Erik.

https://kaprifolkott.se/

Clara Hyltbäck