Influencers visar hur lätt det är att välja svenskt

Matinfluencern Gabriel ”Ett gott land” Jonsson

I december och januari samarbetar LRF med fem matinfluencers som är stora på YouTube och TikTok. Det är ett sätt för oss att via deras kanaler nå ut till profilernas följare med budskapet att det är lätt som en plätt att blir mätt på svenska råvaror med en begränsad budget. Och att göra det på ett lättsamt sätt utan pekpinnar.

De fem profilerna är Mimi Höglin, Isabelle ”Frugan” Jonsson, Vendela Nilsson, Gabriel ”Ett gott land” Jonsson som vann Sveriges Mästerkock 2019, och Johan ”Matgeek” Hedberg.

Bakgrunden är de stigande matpriserna och att det visar sig att fler väljer billigare, importerad, mat, trots att man egentligen fortfarande vill köpa svenskt.

Profilerna tar på sina egna sätt upp vikten av svensk matproduktion och att den behöver hållas igång genom att vi fortsätter handla svenska råvaror. Några av dem tar också upp allt arbete som ligger bakom maten, från utsäde till färdig macka, till exempel.

På LRFs konsumentwebb Sveriges bönder finns inlägg om varför maten kostar som den gör och hur viktigt det är ur beredskapssynpunkt att vi håller igång svensk matproduktion.

Här hittar du profilernas kanaler:

Mimi Höglin på YouTube. Många positiva kommentarer om samarbetet med LRF.

Ett gott land på YouTube.

Frugan på TikTok.

Vendela Nilsson på YouTube och på TikTok.

Matgeek på TikTok.