LRFs kommentar om beskedet gällande reduktionsplikten

Mjölkgård - Womtorp

LRF förväntar sig att regeringen säkerställer att sänkningen av reduktionsplikten till 6 procent kommer ge den effekt på drivmedelspriser som nu utlovas.

Reduktionsplikten är komplex. Osäkerheten är stor när det gäller möjligheten att förutse vilka effekter en minska reduktionsplikten uppnår. 

LRF förväntar sig att regeringen säkerställer att sänkningen av reduktionsplikten till 6 procent kommer ge den effekt på drivmedelspriser som nu utlovas. Det är också avgörande att förändringar i reduktionsplikten inte leder till avverkningsbegränsningar för de svenska skogsbrukarna.

LRF vill se en anpassad reduktionsplikt som medverkar till att den inhemska produktionen av biodrivmedel ökar och att svenska drivmedelspriser är konkurrenskraftiga. Samtidigt behöver de gröna näringarnas möjligheter att investera i biodrivmedel värnas för att Sverige ska nå EUs klimatmål 2030.

- En halverad reduktionsplikt från dagens nivå för diesel, under en begränsad period, är förenlig med nationella mål om stärkt livsmedelsproduktion och ett fortsatt aktivt skogsbruk, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.