Månadens bonde: Murre la grunden till vinlandet Sverige

Murre Sofrakis. Foto: Axel Schiller

Vingården i Klagshamn utanför Malmö är en av Sveriges äldsta vinproducenter. Pionjärerna Murre Sofrakis och Lena Jörgensen var med och skapade ett helt nytt vinland 1999.

– Vi var ett gäng på fem vinodlare som drog igång samtidigt. Det var skoj, allt var nytt och alla hade samma driv. De första åren var ren entusiasm och passion, berättar Murre Sofrakis.

Då hade de andra jobb, men Murre Sofrakis var trädgårdsutbildad och gården är den han växte upp på, med pappans grönsaksodling. Att det blev vin de satsade på, och inte grönsaker, kom sig av deras stora vinintresse och den möjlighet vinodling ger att satsa på olika kvaliteter och hitta sin nisch eller inriktning.

Att det blev vin istället för grönsaker berodde på ett stora vinintresse och möjligheten vinodling ger att satsa på olika kvaliteter och hitta sin egen inrikting. Foto: Axel Schiller

Från passion till småföretagare

I början beskriver Murre Sofrakis det som att de famlade lite i mörkret och testade hundratals olika sorter och kloner, alltså naturliga mutationer av en druva. Efter ungefär 300 sorter hittade de druvan Solaris som idag utgör 80 procent av odlingen.

– I starten hade vi inte möjlighet att avsätta våra viner på Systembolaget, men så plötsligt ringde de och sa att en kund hade beställt en flaska. Vi körde entusiastiskt dit med flaskan för att få höra att om kunden ångrat sig så fick vi hämta tillbaka den.

Sedan des har det skett en enorm förändring och efter 25 år kan man idag välja mellan ett 20-tal viner från Vingården i Klagshamn i Systembolagets beställningssortiment.

Passionen höll i sig och efter de första tio åren det blev vingården mer småföretag och sedan 2018 är man etablerade branschen och volymerna har blivit större.

Efter att ha testat ungefär 300 sorter blev det till slut druvan Solaris som idag utgör 80 procent av odlingen. Foto: Axel Schiller

Folk är nyfikna

Vingården är fortsatt inte större än knappt två hektar. Men som nu också säljer till restauranger och exporterar till USA, Asien och ett stort antal länder i Europa, ungefär 12  000 flaskor om året.

– Någon får nys om vårt vin, bjuder någon annan och så sprids ryktet. Man kan tänka att Sverige är ett litet vinland och att det finns omkring 30 000 vinsorter men folk är alltid nyfikna på att prova något nytt.

Men ändå, att Sverige fortfarande är ett litet vinland, beror det på svenskarnas lite komplicerade förhållande till alkohol?

– Nej, jag tror det handlar mer om inställning: Inte kan väl vi … Men Sverige har många branscher som det har gått otippat bra för – spelindustrin och det svenska musikundret. Även om det svenska dryckesmönstret har förändrats så bottnar nog vinproduktionens sena start i att vi är försiktiga i Sverige.

– Jag ser potential och ett enormt intresse. Vi har bara skrapat på ytan än. Unga människor satsar, på nya sorter. Vi är bara i början. Och det är det bästa med det här jobbet, att få vara med om den utvecklingen. Även om Sverige än så länge bara har 250 hektar vin så är det full fart framåt. Och det går i en hastighet som var otänkbar för 15 år sedan.  

När det gäller utvecklingen av den egna verksamheten så letar man efter sorter som klarar sig utan kemiska växtskyddsmedel, något man inte använder i Klagshamn. Man vill också hitta sorter som passar till olika typer av vin. Plus att ekonomin såklart måste gå ihop.

Vingården är knappt större än två hektar, men säljer till restauranger och exporterar till USA, Asien och flera länder i Europa. Foto: Axel Schiller

Det politiska klimatet kan blir bättre

– När folk frågar om klimatet fungerar för vinodling brukar jag svara: Ja, allt utom det politiska klimatet. Det har varken underlättat vår verksamhet eller sett den som en tillgång för kommunen.  

Han konstaterar att grönt småföretagande prioriteras olika i olika kommuner, vissa kommuner tycker att tio arbetstillfällen betyder mycket, andra inte.

Det tog 15 år att få en vägskylt till vingården. När de satte upp egen klagade kommunen.

– Ja, hur skulle det se ut om man hade en massa skyltar som informerar turister om att det finns saker att besöka? Men jag tror att det kommer att förändras. De kommer att se att den här typen av verksamhet skapar attraktionskraft på andra ställen.

– Nu har vi väntat i 25 år på det här med gårdsförsäljning, det kommer verkligen att bli en game changer för oss vinproducenter. Vi får nya möjligheter att berätta om vår verksamhet. Jag har inga problem med att det tar någon månad till. Hoppas bara det inte tar alltför lång tid så att vi måste lägga arbetstid på att neka folk att handla.

Hur kan politiken underlätta för honom som vinproducent?

– Byråkratin behöver bli enklare. Visst, vår produkt innehåller alkohol, men till största del är den inte alkohol. Administration tar tid, många små saker som sammanlagt blir en stor börda. Och som småföretagare ska man sköta allt detta själv, när man har gjort det andra, som man måste göra.

Murre anser att det politiska klimatet måste förbättras. Foto: Axel Schiller

Rådgivning som inspirerar

Att vara med i LRF är lika naturligt som att vara med i andra organisationer som arbetar för branschen.

– Det är viktigt, ju fler man är, desto större genomslag får man. Farsan var också med i LRF, men det var en helt annan tid. Nu ser världen för grönsaksodlare annorlunda ut, med stora uppköpande aktörer och omfattande import.

I vingårdens verksamhet är konsultation till andra producenter ett spår vid sidan av odlingen.  Murre Sofrakis tycker att den delen är rolig, att få ta del av andra visioner i olika delar av landet.

Själva hittade han och Lena sin inspiration vid besök på en mängd vingårdar runt om i världen. Men framförallt hos två framstående vinproducenter i Danmark.

Under säsong har vingården sex anställda, på helåret är man tre personer. De anställda är mestadels yngre människor som studerar på Alnarp och vill ha gröna arbeten. De får sommarjobb på vingården, och en möjlighet att komma vidare i den riktning de valt eller inspiration att satsa på vinproduktion.

– Vi avsätter 20 procent av odlingen till dem som vill ta fram sitt eget varumärke. De får hjälp av oss att bland annat offerera till Systembolaget och med myndighetskontakter. Misslyckas de med sin produkt är det vi som tar smällen, lyckas de, är det vi som får pengarna. Det är en hjälp på vägen för dem att starta en egen verksamhet.

Vingården avsätter 20 procent av odlingen som en hjälp på vägen för dem som vill ta fram sitt egna varumärke. Foto Axel Schiller

Full fart framåt

Det råd han ger unga som vill börja med vinproduktion är att skaffa en mentor som hjälper en initialt.

– Och de är så bra på sånt som inte vi kan, som sociala medier. Wow, vilken spridning de får när de lanserar sina viner! Till den som vill satsa, säger jag: Åk ut och besök olika vingårdar, hittar du någon du gillar, med ett vin och en filosofi som du tycker om, så skapa en kontakt med dem.

Idag har Sverige bara en utbildning inom vinproduktion, det är branschorganisationen Svenskt vin, en förening med runt 400 medlemmar, som tillhandahåller kurser för framställning av vin. Så ska man hitta riktig kompetent personal får man ta in folk från andra länder.

Annars vill Murre Sofrakis inte svara på frågan om vilka utmaningar branschen har.

– Jag ser inte problematiken. Möjligheterna är så många. Det handlar om huruvida man vill bli större, bättre, satsa på restaurang, hotell eller export. Hela branschen är på väg i full fart framåt och det gäller bara att välja sin inriktning. Det är fantastiskt!  

Gå med i LRF – din röst, din nytta, ditt nätverk

LRF driver frågor som gör skillnad för dig som verkar inom lantbruk, skog och landsbygd. Som medlem får du tillgång till förmåner, kunskap och nätverk som stärker din vardag och ditt företagande. Tillsammans får vi landet att växa.