Marknadssamarbeten

Ica – LRF och ICA har inlett ett djupare samarbete för att stärka mervärdet på svensk mat hos konsument. Målet är att öka andelen svenska livsmedel och att ICAs reala försäljningsvärde av svenska livsmedel ökar med minst 2 procent per år. Samverkan ska bidra till att de svenska mervärdena kommuniceras till ICAs kunder, och skapa ett forum där bönder och handlare kan mötas och öka utbudet av produkter med svensk råvara i ICAs butiker. ICA har till exempel lanserat nya varor med svenskt ursprung som bacon, vispgrädde och charkprodukter.

Läs mer om LRFs och ICAs samarbete

Exceptionell råvara – Restauranger letar ofta högkvalitativa råvaror. Projektet Exceptionell råvara har som mål att utveckla svenska kvalitetsprodukter för restaurangmarknaden. Projektet skapar dialog mellan producenter och restauranger samt bedömer bra råvaror.

Läs mer om projektet Exceptionell råvara

Årets Kock – LRF är värd för tävlingen Årets Kock - det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Tävlingen får uppmärksamhet både lokalt och i riksmedia. LRF är presentatör för tävlingen och syftet är att skapa en tydlig koppling mellan svenska högkvalitativa råvaror och god mat i världsklass.

Läs mer om samarbetet med Årets Kock

McDonald's – Tillsammans med Sveriges Nötköttsproducenter och LRF Ungdomen har vi inlett ett samarbete med McDonald's som syftar till att öka efterfrågan på svenska råvaror. McDonald's är restaurangbranschens enskilt största köpare av svenskt nötkött och även stor inköpare av andra jordbruksprodukter med en ambition att öka sina inköp. Sedan samarbetet påbörjades har McDonald's börjat använda färska svenska ägg och svenskt mjöl vid brödtillverkningen.

Samarbetet mellan LRF och McDonald's innefattar även Hållbarhetsstipendiet som varje år delas ut till lantbrukare med ett hållbarhetsfokus i sin produktion.

Martin & Servera – Tillsammans med Martin & Servera jobbar vi med att ge offentliga upphandlare stöd och råd, lyfta fram den svenska maten och underlätta för kunder som vill köpa lokalt producerade produkter. Som ett led i samarbetet introduceras en frivillig ursprungsmärkning för att underlätta för restauranger och storkök att göra medvetna val vid inköpen. Martin & Servera har ökat andelen svenska leverantörer och lanserat nya varor med svensk råvara, till exempel gårdsgris, unggris och svensk kyckling.

City Gross – LRF och Bergendahls inledde 2011 en satsning på svenskt griskött, Griskronan, som gav mer betalt till bönderna. Nu har även Lammkronan introducerats. Den ska sprida mervärdena och öka försäljningen av svenskt lammkött. Citygross vill kunna sälja färskt svenskt lamm året runt.

Kontakt

Bo Rasmussen, Enhetschef livsmedelsföretagande
Telefon: 08-787 51 76, 073-220 33 26
E-post: bo.rasmussen@lrf.se