
Den svenska livsmedelsstrategin
Den svenska livsmedelsstrategin handlar om ökad produktion, stärkt beredskap och att möta konsumenternas efterfrågan av livsmedel (med hög kvalitet).
Det här är livsmedelsstrategin
År 2017 antog riksdagen livsmedelsstrategin och i mars 2025 uppdaterade regeringen strategin. Uppdateringen innebär att Jordbruksverket under hösten 2025 ska lämna förslag om produktionsmål för jordbruket. Regeringen pekar även på att extra satsningar behövs för ökad robusthet i livsmedelskedjan, exportfrämjande samt svensk kvalitet och gastronomi.
En livsmedelsstrategi för jobb och hållbar tillväxt i hela landet (regeringen.se)
LRF:s förslag om produktionsmål i livsmedelsstrategin
LRF tycker att det är viktigt att produktionsmålet i livsmedelsstrategin blir tydligare. LRF har lämnat in ett förslag till Jordbruksverket om ökade nivåer för den svenska försörjningsgraden, det vill säga hur stor andel av den svenska konsumtionen som bör täckas av den inhemska produktionen. Så här ser förslaget ut:
Förslag försörjningsgrad 2035 samt dagens nivå
Vara | Förslag 2035 | Nivå 2024 |
---|---|---|
Spannmål | 135 % | 120 % |
Oljeväxter | 125 % | 80 % |
Proteingrödor | 100 % | 40 % |
Matpotatis | 100 % | 97 % |
Stärkelsepotatis | Ökad areal 40 % | - |
Sockerbetor | 100 % | 95 % |
Morötter | 100 % | 97 % |
Lök | 100 % | 78 % |
Gurka | 70 % | 48 % |
Tomat | 50 % | 20 % |
Äpple | 45 % | 30 % |
Jordgubbar | 80 % | 68 % |
Mjölk | 90 % | 71 % |
Ost | 55 % | 37 % |
Nötkött | 80 % | 57 % |
Gris | 90 % | 81 % |
Får/lamm | 60 % | 25 % |
Matfågel | 90 % | 71% |
Ägg | 100 % | 87 % |
Därför är livsmedelsstrategin viktig
Livsmedelsstrategin ger en bild över hur livsmedelsproduktionen bör utvecklas i framtiden.
Strategin gäller från jord till bord, det vill säga för jordbruket, livsmedelsindustrin, detaljhandeln, offentliga kök med flera.
Beredskap och mat kopplas tydligt ihop i den uppdaterade livsmedelsstrategin.
Med ett tydligt mål för livsmedelsproduktionens utveckling skapas bättre möjligheter att väga av olika samhällsintressen.
Livsmedelsstrategin bygger på att konsumenterna kommer att äta såväl animalier som vegetabilier i framtiden.