Minister tillsätter en utredning

Anderas Nypelius och fraktbåten från Gotland
"Det är inte rimligt att frakter kostar mellan 30-100 procent mer än motsvarande sträcka på fastlandet", anser Anderas Nypelius.

Hur ska Gotlandsborna kompenseras för höjda biljettpriser, undrar riksdagsledamot Malin Östh (V) och ställer frågan till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Han svarar att bränslepriserna gått ner. Därför är det inte aktuellt med någon ytterligare kompensation. Däremot tillsätter han en utredning.

Gotland är en viktig och strategisk del av Sverige, som ska ha samma förutsättningar att fungera som resten av landet. Färjan är ”gotlänningarnas landsväg”, en nödvändig förbindelse för arbete, studier och vardagsliv, skriver riksdagsledamoten Malin Östh (V) från Linköping.

Hon har lämnat in en skriftlig fråga till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD): 
”Vilka åtgärder tänker ministern vidta för att hantera de ekonomiska konsekvenser som de höjda biljettpriserna medfört för Gotlandsborna under större delen av 2024, hela 2025 samt förväntas medföra under 2026?”

Malin Östh skriver att biljettpriserna för passagerare stigit med 51 procent sedan 2017 har och för fordon med 75 procent. ”Detta drabbar de gotländska hushållen, företagare och näringslivet liksom föreningslivet och ungdomsidrotten. Dessutom får totalförsvaret svårare att kompetensförsörja sin verksamhet” framhåller hon.

Region Gotland agerar

Även region Gotland har begärt ekonomisk kompensation från regeringen motsvarande cirka 250 miljoner kronor per år, avtalsperioden ut (till 2027). Efter godkännande av EU kommissionen betalades det ut 21 miljoner kronor i stöd. Någon region Gotland tyckte var otillräckligt.

Av svaret från Andreas Carlsons (KD) framgår att regeringen inte ser någon anledning att kompensera ytterligare. ”Dessbättre har bränslepriserna gått tillbaka till mer normala nivåer vilket gör att de avtalsreglerade takpriserna för gotlänningar och näringslivet har sänkts”.

Han berättar samtidigt att det nya avtal som kommer att gälla från och med 2027 innebär att takpriserna inte kommer att påverkas av bränsleprisförändringar i lika stor utsträckning som i dagens avtal.

LRF har i många sammanhang lyft frågan om att den gröna näringen på Gotland ska ha likvärdiga förhållanden och fraktkostnader som företag på fastlandet. Under veckan kom så också beskedet att infrastrukturminister Andreas Carlson tillsatt en utredning för att se över näringslivets transporter i Sverige för att ge likvärdiga förutsättningar.

Kritisk ordförande

– Hur ska Gotland kompenseras för ö-läget, frågar Andreas Nypelius, ordförande för LRF på Gotland som inte är nöjd och riktar sig till infrastrukturminister Andreas Carlson.

– Det diskuteras och debatteras mycket om dom horribla biljettpriserna på färjorna nu. En sak som inte kommit fram i debatten: det är hur fraktpriserna påverkar företagens möjlighet här på ön, genom alla kostnader från och till ön. Vi ser att Swedish match flyttar sin verksamhet. Jag har svårt att se att inte fraktpriser och logistiken spelar en stor roll i detta beslut, tillägger Andreas Nypelius.

Gotlands största, och en av de strategiskt prioriterade näringar på ön, jordbruket, är enormt beroende av frakter och en logistik som fungerar. Den ska inte ha konkurrensnackdel mot övriga producenter i landet. När Gotland producerar 5 procent av Sveriges livsmedel i en tid när livsmedelsberedskapen ska stärkas och Jordbruksverket fastlår att vi ska öka den inhemska produktionen borde det också gälla Gotland.

– När vi gör undersökningar inom lantbruket på vad frakter kostar för oss hamnar vi mellan 30-100 procent mer i kostnad än motsvarande sträcka på fastlandet. Lägg där till logistiknackdelar som gör att vi behöver större lager av förnödenheter och kortare produktionstider på färskvaror mm, berättar Andreas Nypelius.

Båtbiljeten är en del av fraktkostnaden men logistiken runt färjan och tider att passa kostar mer än själva båten. Och en översyn av avtal och upphandlingar löser inte problemen för Gotlands företagare. Det krävs en större helhetssyn för att Gotlands företag ska kunna blomstra och kunna bidra till öns och Sveriges utveckling.

– För detta bör ett kompensatoriskt system för frakter och logistik inrättas för Gotland likt det finns för de norra delarna av landet, betonar  Andreas Nypelius.

Gå med i LRF – din röst, din nytta, ditt nätverk

LRF driver frågor som gör skillnad för dig som verkar inom lantbruk, skog och landsbygd. Som medlem får du tillgång till förmåner, kunskap och nätverk som stärker din vardag och ditt företagande. Tillsammans får vi landet att växa.