Så undviker du oseriösa foderleverantörer
2025-11-26
När foderbristen slog till 2023 blev hästägarna Linn och Kersti lurade på över 80 000 kronor av en foderleverantör från Värmland. Nu vill de varna andra hästägare, lantbrukare och LRF‑medlemmar för att inte de ska bli lurade av oseriösa foderleverantörer och hamna i samma fälla.
När foderbristen blev dyr
Dressyrverksamheten med 16 hästar, avelsston och föl är beroende av högkvalitativt hästfoder. När hö såg ut att bli en bristvara 2023 köpte Linn och Kersti en hel lastbil via en grupp på Facebook. Säljaren, en foderleverantör från Värmland, krävde direktbetalning och lovade ersättning vid problem. Men balarna var trasiga, lagade med tejp och plasten var tunn. Fodret var oanvändbart.
– Fodret dög inte ens till nötkreaturen, säger Linn
För familjen, som har känsliga dressyrhästar, blev det en dyr och stressfylld läxa.
Förhalningar och rättslig tvist
Trots att Linn dokumenterade allt med foton och vägde alla balar förhalade säljaren reklamationen. Han skyllde på transportproblem, krävde fler bevis och lovade en ny leverans som aldrig kom. Linn och Kersti gjorde en polisanmälan för bedrägeri, men anmälan lades ned eftersom det bedömdes som en civilrättslig tvist. Ärendet gick vidare till Kronofogden och tingsrätten. En förlikning skrevs, men inga pengar har betalats.
Skulden är nu över 80 000 kronor plus ränta. Samtidigt fortsätter säljaren annonsera i sociala medier och sälja importerat hö både i Värmland och över landsgränsen till Norge.
– Vi kommer bevaka honom genom kronofogden varje år, då vi vill att han ska veta att han har ögonen på sig, vi kommer inte släppa detta säger Linn.
Lärdomar för hästägare och lantbrukare
För Linn och Kersti innebar affären månader av oro, extra kostnader och risk för hästarnas välmående. Skörden blev som tur var bra och de klarade säsongen med annat foder, men erfarenheten har satt spår.
– Man måste vara extremt kritisk och hellre kontrollera en gång för mycket än en gång för lite, avslutar Linn.
Linn och Kerstis tips för att inte bli lurad
Fallet visar hur lätt köpare kan bli lurade av oseriösa foderfirmor. Därför är rådet tydligt:
- Ta alltid referenser på nya foderleverantörer.
- Skriv avtal med kvalitetskrav och reklamationsrutiner.
- Dokumentera leveransen med foton och viktlistor.
- Betala först när fodret är kontrollerat.
Gå med i LRF – din röst, din nytta, ditt nätverk
LRF driver frågor som gör skillnad för dig som verkar inom lantbruk, skog och landsbygd. Som medlem får du tillgång till förmåner, kunskap och nätverk som stärker din vardag och ditt företagande. Tillsammans får vi landet att växa.