Vägnätet vittrar sönder
2023-10-10

Trafikverket flaggar i den nationella planen för att underhållet på vägarna är eftersatt - en bild som vi delar. Här behövs kraftigt ökade resurser och bättre beredskap. Vilken väg spolas bort i nästa skyfall? Varifrån ska pengarna tas för att reparera skador för miljoner? Och hur länge får man vänta på ersättning?
De skyfall vi har sett i sommar, med sönderspolade vägar som resultat, drabbar landsbygden extra hårt eftersom det lågtrafikerade statliga och enskilda vägnätet är mest eftersatt. Det enskilda vägnätet är alltså huvuddelen av det totala vägnätet i Sverige och god framkomlighet är centralt för att snabbt kunna agera via akuta händelser men också för att människors vardag ska fungera. Faktum är att den allra största delen av Sveriges vägnät har enskild väghållning – som till stor del bygger på lokalt, ideellt engagemang och medfinansiering. Och nio av tio av Sveriges lantbrukare bedriver sin verksamhet längs en enskild väg, vilket gör att de enskilda vägarna är centrala för samhällets försörjning av livsmedel, skogsråvara och biobränsle.
Regeringen har tillsatt en utredning med uppdrag att se över reglerna för statsbidrag till enskild väghållning och har nyligen också aviserat en satsning om 400 miljoner för underhåll av statliga och enskilda vägar. Vi välkomnar en utredning och mer pengar, men Transportföretagen uppskattade underhållsskulden i det statliga vägnätet till drygt 20 miljarder kronor år 2022. Vi ser ingen annan slutsats än att det behövs en annan hantering av enskilda vägar och kraftigt ökade resurser för drift och underhåll av vägnätet.
Under den tid som utredningen om enskilda vägar pågår välkomnar vi det förslag som Riksförbundet Enskilda Vägar (REV) nyligen har lagt fram om hur vägskadorna som inträffade i samband med branden 2014 i Västmanlands län hanterades av staten. I och med införandet av en förordning (2015:141) om stöd till enskilda vägar med anledning av branden säkerställdes möjligheter för de drabbade väghållarna att få fullgod ersättning. REV anser att regeringen bör se till att en förordning med samma sakinnehåll som nämnda förordning nu tas fram för de enskilda vägar som har drabbats av skyfallsskadorna 2023. Vi instämmer!
Nu behövs införandet av en förordning om stöd kopplat till katastrofen, kloka och framåtblickande slutsatser i den utredning som pågår och kraftigt ökade anslag till Trafikverket för drift och underhåll. Utan åtgärder kommer vårt vägnät att vittra sönder i allt snabbare takt.
Gun Ekman, ordförande i LRFs kommungrupp i Heby
Per Nyström, ordförande i LRFs kommungrupp i Sala
Det här är en debattartikel som också har publicerats i Sala Allehanda.