Aktuella järnvägsprojekt i Jönköpings län
- Startsida
- Regioner
- Sydost
- Det här gör vi
- Ägande- och brukanderättsfrågor LRF Jönköping, LRF Skåne och LRF Sydost
- Järnväg
- Aktuella järnvägsprojekt i Jönköpings län
Ny järnväg Byarum - Tenhult
Trafikverket har gjort en utredning kring olika alternativ gällande järnvägen mellan Byarum och Tenhult. Den 25 oktober 2023 presenterade Trafikverket att valet föll på en helt ny järnvägssträckning mellan Byarum och Tenhult, alternativ väst. Detta innebär att mark kommer tas i anspråk och intrånget av järnvägen kommer ge stora konsekvenser för markägare på sträckan och hela företag kan komma att behöva läggas ner.
Tidsplan
När nationella transportplanen för 2026-2037 presenterade hösten 2025 finns järnvägen Byarum-Tenhult fortsatt med. På sin hemsida skriver Trafikverket att arbetet med järnvägsplanen kommer fortgå 2024-2028, beräknad byggstart 2029.
Medan järnvägsplanen tas fram kommer Trafikverket fortsätta med markägardialoger samt markundersökning. Ett nytt samråd med markägare i den föreslagna korridoren planeras till 2026.
Vad gör LRF?
LRF yttrade sig under samrådet och ifrågasatte då nyttan och de mål som en ny järnväg ger i detta fall. Från LRFs synvinkel skulle projektet, oavsett sträckningsalternativ, ge oproportionerligt stor påverkan på markanvändning och företagande inom de gröna näringarna i förhållande till nyttan. LRF påpekade också att vi anser att det inte är tillräckligt utrett om syftet med den nya järnvägen skulle kunna tillgodoses på annat sätt, exempelvis bussförbindelse via E4. Det saknas även relevant grund för antaganden om antal resande samt skälighet i att uppnå målet för en restid på 50 minuter.
Efter att Trafikverket fattat beslut om alternativ Väst träffade LRF representanter från Trafikverket för en dialog. Bland annat deltog programchefen för Byarum-Tenhult. Vidare har LRF träffat regionala politiker som verkar på såväl riksnivå som regional nivå. Vår uppfattning är att det finns en bred partiöverskridande vilja att järnvägen blir av.
Även om det är Trafikverket som tar fram den nationella transportplanen så är det Regeringen som fattar beslut om att fastställa den. Likaså är det politiken som slutligen avgör om ett projekt i den nationella planen ska få klartecken för byggstart eller inte.
Vi kan alltså se en i stort sett enad politik, inte minst regionalt då politiken i Region Jönköping 2024 skickade en skrivelse till Trafikutskottet med ett tydligt ställningstagande för elektrifiering och en ny järnväg. LRF fortsätter följa och arbeta med frågan även om möjligheten att ändra besluten är begränsad.
Webbinarie
LRF planerar för ett webbinarie för att öka kunskapen hos våra medlemmar kring förfarandet då en ny järnväg ska byggas. Hur går processen till? Vad gäller kring ersättning? Mer information kommer under hösten.