Månadens bonde: Jens driver startup med stövlarna i myllan

Jens Thulin är lantbrukare och driver företaget Mylla. Foto: Emil Malmborg

Jens Thulin är bonden som står med ena foten i det traditionella lantbruket och den andra i startupvärlden. Med omtalade företaget Mylla vill han förändra matbranschen genom att ge bönder bättre villkor och minska avståndet till konsumenterna.

Efter gymnasiet stod Jens Thulin inför valet att antingen satsa fullt ut på lantbruket eller att läsa vidare på universitetet för en framtid som managementkonsult eller liknande. Valet landade på universitetsstudier, men i slutändan kunde Jens inte släppa taget om lantbruket. Resultatet blev en slags hybridkarriär där Jens har ena foten kvar på familjegården och den andra i startupvärlden, som en av grundarna till den digitala handelsplattformen Mylla. 

Entreprenörskap rotat i jorden

Strax utanför Malmö, i Klågerup, driver Jens Thulin, tillsammans med sin pappa Ingmar och sin blivande hustru Matilda, Vismarlövsgården – ett småskaligt lantbruk där de producerar klimatcertifierat nötkött med fokus på hållbarhet och kvalitet. Totalt brukar de drygt 100 hektar mark, bestående av betesmarker och vallodlingar, och har omkring 110 djur i besättningen med cirka 65 kalvningar per år – som de också slutgöder själva.

I tillägg till verksamheten på Vismarlövsgården driver Jens också Assartorps Säteri och den omtalade startupen Mylla, som han grundade 2019 tillsammans med Rickard Sandahl. Det råder inga tvivel om att Jens är en entreprenör ut i fingerspetsarna – något han själv tror kommer mycket från hans lantbruksbakgrund. 

– De flesta av Sveriges bönder är ju väldigt skickliga entreprenörer, och många har flera olika affärsben att stå på. I många fall blir det nästan ett krav för att kunna överleva när kalkylerna är så pressade. För egen del märker jag att min lantbruksbakgrund har gett mig oerhört mycket gratis som entreprenör i andra sammanhang – det finns nog ingen bättre skola. Det märker jag också när jag anställt folk. Någon med lantbruksbakgrund är nästan alltid självgående och har ett driv som andra inte nödvändigtvis har. 

Utöver entreprenör kan Jens även titulera sig trebarnspappa. Nu hoppas han kunna ge barnen Tuvalie 11, Vilgot 9 och Poppe 4 samma uppväxt som han själv hade, även om det ibland är en utmaning att balansera företagandet med familjelivet. 

– Jag hoppas såklart på att kunna föra vidare allt det jag fått lära mig under min uppväxt och att mina barn får gå samma ”skola” som jag. Men det är såklart en utmaning att hitta balansen mellan företagandet och familjen. Jag inbillar mig, kanske naivt, att vi ändå har hittat någon slags harmoni och lyckas involvera barnen. De får vara med och hjälpa till på gården och min stora förhoppning är att de i framtiden vill ta över verksamheten – och att de har goda förutsättningar att göra det.

"Jag hoppas såklart på att kunna föra vidare allt det jag fått lära mig under min uppväxt och att mina barn får gå samma skola som jag". Foto: Emil Malmborg

Orättvisa spelregler

Det märks att framtiden för lantbruket är en hjärtefråga för Jens, både på ett personligt plan och ur ett större perspektiv. Det var också av den anledningen han grundade Mylla – en digital marknadsplats som för samman bönder och konsumenter, utan inblandning av mellanhänder. 

Mylla består av två huvudsakliga delar: dels en portal för småskaliga och medelstora livsmedelsproducenter, som med hjälp av olika verktyg får bättre möjligheter att nå ut till marknaden på ett mer effektivt sätt, dels en e-handelslösning för privatpersoner och verksamheter, där man kan köpa högkvalitativa livsmedel med tydlig koppling till ursprung och producent. Jens berättar om hur Mylla kom till. 

– Upprinnelsen till Mylla var ett självupplevt problem. Över tid har villkoren för oss producenter blivit både tuffare och mer orättvisa. Marknaden domineras av ett fåtal aktörer och präglas av allt fler egna varumärken och en växande andel importerad mat, ofta i stora volymer och till låga priser. Det närproducerade har blivit det exotiska inslaget i butiken i stället för det som importerats från andra sidan jorden.

Jens belyser ytterligare en aspekt av problematiken – ett allt större glapp mellan konsument och bonde.  

– I tillägg har avståndet mellan konsument och producent ökat. För 100 år sedan hade i princip alla en koppling till landsbygden. Idag är kunskapsglappet större än någonsin och relationen till producenterna i princip obefintlig vilket lett till att de allra flesta handlar mat med en aspekt i åtanke – priset. 

Jens driver Vismarlövsgården tillsammans med sin pappa Ingmar och sin blivande hustru Matilda. Foto: Emil Malmborg

Mer makt till bonden

Med Mylla vill Jens ge producenterna mer makt, bättre villkor och en plattform där de kan bygga relationer med konsumenterna. 

– Tanken med Mylla är att ta bort mellanhänderna för att producenterna ska få en större del av kakan och även större makt, genom att själva kunna styra över prissättningen. Går produktionspriset upp kan de sätta ett högre pris. I samma veva vill vi även minska avståndet mellan bonde och konsument genom att skapa en relation och lyfta fler aspekter än pris, exempelvis smak, kvalitet, djurhållning och hållbarhet.

Nu hoppas Jens på att Mylla ska kunna bidra till att förändra matsystemet och till att fler ska kunna livnära sig på lantbruket. 

– Med en marknad som omsätter 1 miljard om dagen borde det finnas fler än 4 aktörer. Jag tycker det är en alldeles för hög maktkoncentration. Samtidigt vore det naivt att tro att Mylla ska utmana dagligvaruhandelns stora aktörer. Däremot tror och hoppas jag att vi kan vara en katalysator för att förändra förutsättningarna och bidra till att fler kan livnära sig på lantbruket och samtidigt göra vårt matsystem mer robust. 

Vikten av just robusthet och ett diversifierat matsystem är något Jens vill belysa i en tid där det talas mycket beredskap och självförsörjning. 

– Det blir oerhört sårbart när allt kretsar kring stora volymer. Vi har stor potential att producera mer inhemska livsmedel, och även om de små producenterna kanske inte kommer att rädda världen, så kommer inte de stora att göra det heller. Ju mer diversifierad livsmedelsproduktionen är, desto mer motståndskraftig blir den.

Vikten av just robusthet och ett diversifierat matsystem är något Jens vill belysa i en tid där det talas mycket beredskap och självförsörjning. Foto: Emil Malmborg

Mylla tar mark

Sedan starten 2019 i Skåne har Mylla vuxit och etablerat sig allt längre norrut. I dagsläget erbjuder de hemleverans i hela Skåne och Blekinge, samt Stockholm, Uppsala och Göteborg med omnejd. I takt med expansionen har inte bara antalet kunder ökat, utan även intresset för producenter som vill ansluta sig.

– Det skiljer sig lite mellan olika livsmedelskategorier men intresset för att ansluta sig har överlag varit över förväntan. I dagsläget jobbar vi mest med mindre producenter men även några mellanstora som Wapnö, Bjärefågel och Magnihill. Framöver ser vi att vi kommer behöva hitta fler aktörer i den storleken. 

Genom åren har bolaget inte bara lockat till sig kunder och producenter. Man har även lyckats locka investerare från olika håll, bland annat i form av profilerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi från SVT:s Draknästet och Backing Minds. Under augusti och september kommer man dessutom öppna upp för en ny typ av investerare. I Myllas pågående emission är det nu möjligt för såväl producenter som konsumenter att, fram till 12 september eller till att alla aktier är tecknade, investera i rundan och bli delägare.

– Vi har sett ett växande engagemang där flera vill vara delaktiga – inte bara som kunder eller leverantörer utan som aktiva medskapare. Flera av dem som använder vår plattform har hört av sig och frågat om det finns möjlighet att investera i Mylla. Vi har dock haft 500 000 kronor som minsta investeringsbelopp vilket exkluderat många. Även om det inte var en del av vår ursprungliga plan har vi därför beslutat att nu öppna upp för producenter och privatpersoner att bli delägare med mindre investeringar via ett nystartat holdingbolag. 

Med investerare i ryggen, en stadig tillväxt och ökad omsättning hoppas och tror Jens nu på att bolaget ska bli kassaflödespositivt inom de närmsta åren. 

– Vi är fortfarande en startup och är ännu inte kassaflödespositiva så det är klart att det är tufft, men samtidigt börjar vi se förändring. Vi har lyckats bra med att bygga ett varumärke, lockat duktiga investerare och haft en stabil ökning av vår omsättning. Än är det fortfarande relativt små nivåer men vi hoppas och tror att vi kommer kunna fortsätta i samma takt och med det även bli kassaflödespositiva. 

I utmaningarna gror möjligheterna

Trots att både lantbruket i stort och Mylla står inför flera utmaningar ser Jens på framtiden med optimism. 

– Även om det är mycket som är fel med systemet i dag, tror jag att bönder har all potential att bli framtidens rockstjärnor. Någonstans finns betalningsviljan där. Jag menar, folk tycker att högkvalitativt svenskt nötkött för 500 kronor kilot är dyrt, men har inga som helst problem att köpa skräpprodukter som proteinbars till samma kilopris. Jag tror också att det i framtiden kommer att finnas möjligheter för bönder att kapitalisera på annat än bara råvaran. Folk är beredda att betala för ganska korkade grejer i andra kategorier, så vi måste hitta sätt att ta vara på det. Annars kommer, som så ofta, någon annan in som mellanhand och tjänar pengarna i stället.

En annan viktig del av lantbrukets framtida utveckling, menar Jens, är att lantbrukare fortsätter organisera sig. Samtidigt ser han utvecklingspotential för LRF.

– För mig är det självklart att vara en del av LRF. Vi bönder behöver organisera oss, och LRF är den organisation som driver de frågor som är viktiga för lantbrukets framtid. Med det sagt tycker jag att det finns förbättringspotential. Vi har, i mina ögon, hamnat lite väl mycket i knät på de stora aktörerna. LRF behöver bli medlemsnära och föra alla producenters talan, inte bara de allra största. Sedan kan jag också tycka att vi tappat lite av affärsmässigheten, det skulle jag gärna se mer av. Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag tror LRF behöver bli mer för fler. Blir vi det kan mycket positivt komma ur det. 

Gå med i LRF – din röst, din nytta, ditt nätverk

LRF driver frågor som gör skillnad för dig som verkar inom lantbruk, skog och landsbygd. Som medlem får du tillgång till förmåner, kunskap och nätverk som stärker din vardag och ditt företagande. Tillsammans får vi landet att växa.