Ledningsgruppen för LRF Regioner och Folkrörelseutveckling på besök i Värmland

Erik Forsberg
Erik Forsberg, Nolby gård och Anna Vikholm, LRF

Ledningsgruppen för LRF Regioner och Folkrörelseutveckling träffas regelbundet, denna gång samlades de i Värmland. Och på deras schemat för dagen stod bland annat ett gårdsbesök på Nolby gård, Kil.

I veckan träffades ledningsgruppen för LRF Regioner och folkrörelseutveckling i Värmland för ett företagsbesök hemma hos LRFs regionordförande Erik Forsberg på Nolby gård mellan Kil och Sunne där vi bjöds på nävgröt och fläsk i god regi av hans mor Annika.

Entreprenören Erik gav oss en god känsla vidare av att se helheter och våga förändra och satsa vidare baserat på en omvärldsanalys från både kolleger som inte känner det tunga näringspolitiska oket vi till vardags stångas med i LRF och förstås också från sitt uppdrag som bondeledare och internationella impulser.

Studiebesök Erik Forsberg

Därefter hade vi en dialog på LRF-kontoret i Karlstad med hela gänget från LRF Medlemsservice och några som sköter vårt medlemsregister Roten.

Medlemsservice i Karlstad hanterar inkommande telefoni, LRFs växel, inkommande e-post och chatt och gör utgående samtal till 27-åringar där trappsteget i medlemsavgiften är stort, välkomstsamtal till alla nya medlemmar, medlemmar som inte betalat fakturan efter två påminnelser, deltagande på mässor och event för medlemsrekrytering, utskicksfunktionen till medlemmar där förtroendevalda beställer samt medlemskoll för Facebookgruppen Vi är LRF.

Regionchefsmöte Värmland
Ledningsgruppen för LRF Regioner och Folkrörelseutvecklingen träffade Medlemsservice som berättade om sitt arbete. Foto: Robert Larsson.

Vanliga ärenden till Medlemsservice handlar om information och frågor om medlemskap och medlemsavgifter; kan handla om person som är intresserad av medlemskap eller som funderar på att avsluta. De handlar om medlemsförmånerna Landpaketet eller den Juridiska Vägledningen. Hur man loggar in på LRFs hemsida www.lrf.se, eller hur man får tag i sitt medlemsnummer, medlemskort. Man lotsar ärenden som ska vidare till region eller riksförbund när det gäller bland annat äganderätt, intrång, infrastruktur, vilt, solel. Man hjälper förtroendevalda med valrapport, medlemslistor och beställning av utskick. Man informerar om LRF-rabatter och tar anmälningar till lokala aktiviteter samt pratar försäkringserbjudanden.

Medlemsärenden
Ärenden på LRF Medlemsservice. Foto: Robert Larsson.

Under 2023 tog man emot 13 124 samtal från medlemmar till Medlemsservice, hanterade 9 646 samtal till LRFs växel, svarade på 10769 inkommande epost och gjorde 18 232 utgående samtal.

Ett verkligt hjärta med stark markkontakt i folkrörelsen och företagarorganisationen LRF. Ni når dem på 010-184 40 00 eller medlemsservice@lrf.se