LRFs konsumentkampanj – Från Sverige. För Sverige.

Annonser i tunnelbanan
Annonser i tunnelbanan

När hushållens plånböcker krymper är det inte svårt att förstå att många tittar på prislappen i mataffären. Men för att vi ska upprätthålla och utveckla svensk matproduktion så att vi står starka och trygga i både freds- och kristid, är det viktigt att konsumenterna fortsätter att värdera och köpa det svenska. Och helt klart är ju att LRFs medlemmar både vill och kan producera mer mat, för oss i Sverige och för vår omvärld.

Om detta berättar vi i LRFs kampanj ”Från Sverige. För Sverige.” Där visar vi Sveriges godaste försvar – mat från svenska bönder. Tre gårdar medverkar i kampanjen, vi har fotograferat och filmat hos en växtodlare, en mjölkbonde och en grönsaksodlare.

Kampanjen kommer att synas utomhus i större och medelstora städer i hela landet, i Stockholms kollektivtrafik och på affischtavlor i anslutning till stormarknader under veckorna 27-30. Vi förstärker också med inlägg i LRFs egna kanaler, organiskt och sponsrat, och med en kampanjsida på lrf.se: Från Sverige. För Sverige.

Dessutom kommer det erbjudas vepor som medlemmarna kan sätta upp i fält, beteshagar eller på ekonomibyggnader. Det blir ett antal kampanjbudskap som kopplar till den tänkta omgivningen.

Kommunikationsbyrån Tillsammans producerar kampanjen, de vann LRFs upphandling i konkurrens med två andra byråer.

Kampanjen i siffror

  • 1 400 utomhusytor i närheten av matbutiker till exempel Ica, Coop, Hemköp, Willys, Lidl och Citygross samt shoppingcenter som Kupolen i Borlänge, Tuna park i Eskilstuna, Valbo i Gävle,  Nordstan i Göteborg, Emporia i Malmö, Ingelstad i Norrköping, Skärholmens centrum, Strömpilens köpcentrum i Umeå med flera.
  • 3 470 ytor i på buss/tåg/pendel på SL.
  • 252 ytor på buss/spårvagn i SL.
  • 130 ytor i Stockholms tunnelbana.
  • 286 digitala skärmar på Arlanda Express, perrong och tåg.
  • Fyra storvepor  på stan i Linköping, Umeå, Malmö och Göteborg.
  • Två sponsrade poddar: Alex & Sigge och Jordkommissionen.
  • Två nativeartiklar, det vill säga köpt redaktionellt utrymme.
  • Två annonser i Land.
  • Digitalt och YouTube, till exempel på hitta.se och i dagspress.
  • Inlägg i LRFs egna sociala kanaler.
  • Kampanjwebb www.lrf.se/försverige