Ministern välkomnas till ön

Bondebåten
Motorvägen för den Gröna näringen, bofasta och turister.

LRF Gotland gläds åt att regeringen valt att satsa på Gotlandstrafiken, den gröna näringens ”motorväg” till fastlandet. Samtidigt talar det mesta för att pengarna kommer sent och är i minsta laget för att göra någon större skillnad.

Under våren har Andreas Nypelius och styrelsen för LRF Gotland arbetat intensivt för att få infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och departementet att öppna upp för samtal om Gotlandstrafiken. Även region Gotland och näringslivet har engagerat sig.

Anledningen var att fraktkostnaderna till och från Gotland ökat kraftigt. Trafikverkets arbete med kommande upphandling har varit ett annat orosmoln. Uppvaktningar, samtal och skrivelser verkar ändå ha givit resultat. 

– Pengarna i höständringsbudgeten ser vi positivt på.  Även om det är lite för lite och sent. Men rätt använt kan det ge effekt, säger Andreas Nypelius, ordförande för LRF Gotland.

– Från LRF hoppas vi att delar av pengarna kan användas till en statliga utredning om konkurrenskraftiga fraktpriser till och från ön, något vi önskat oss tidigare. I ett sånt sammanhang kan även små pengar ger effekt på sikt och då även rätta ut frågetecken i kommande upphandling.

Andreas välkomnar satsningen, där regeringen skjuter till 33 miljoner kronor, men menar att anslaget inte är tillräckligt för att säkerställa konkurrensen fram till 2027. Han ser dessutom att beskeden riskerar att skapa fler frågetecken för gotlänningar och näringslivet inför kommande upphandling.
 
– Nya upphandlingsunderlaget är svårt att säga vad det kommer innebära. Men längre överfarter påverkar logistiksystemet och kan rubba den befintliga logistiklösningen med lastnings- och lossningstider som idag är slimmade, varnar Andreas.

– Vi ser heller inte att upphandlingen ger oss konkurrenskraftiga priser på frakter till och från ön. Möjligtvis, om allt slår rätt in, försämras åtminstone inte förutsättningarna för de gotländska företagen.
 
I ett brev till departementet ber LRF att de arbetar vidare så att delar av de nya pengarna går till en statlig utredning som kan ta fram svar på hur gotländska fraktpriser kan blir mer konkurrenskraftiga och ge likvärdiga förutsättningar för producenter av livsmedel på Gotland i jämförelse med övriga landet. 
 
Andreas Nypelius passade även på att bjuda in departementsledning och tjänstemän till Gotland. ”Är det någon av er som vill komma och besöka de gotländska producenterna som brottas med detta dagligen tveka inte att höra av er”.