Uttalande angående svinpest i Fagersta - nu måste vi alla hjälpas åt

Tomas Olsson

Jordbruksverket har konstaterat att afrikansk svinpest (ASF) bekräftats i Fagersta. Det är ett allvarligt läge.

Får vi in smittan i stall av tamgrisar kan det slå ut hela vår grisproduktion och i förlängningen delar av vår livsmedelsproduktion. Alla behöver därför hjälpas åt och följa restriktionerna för att minska risken för ytterligare spridning.

Tomas Olsson, ordförande för LRF Mälardalen, kommenterar:

– Vi håller oss informerade om det aktuella läget och processen framåt, bland annat genom att delta i informations- och samverkansmöten inom LRF, med myndigheter och andra organisationer. Men det är viktigt att förstå att vi tar inga beslut i frågan, utan bistår myndigheterna. Vi stöttar också våra medlemmar på olika sätt och vi har stor förståelse för att de beslutade restriktionerna får stora konsekvenser för våra medlemmars företag både i och i angränsning till det spärrade området. Men det är av yttersta vikt att vi alla hjälps åt och följer restriktionerna, säger Tomas Olsson.

För information om afrikansk svinpest och det aktuella läget hänvisar vi till Jordbruksverket.