Trafikverket borde lyssna
2023-07-14

Hallå där Bengt Johansson, ordförande i LRFs kommungrupp Söderköping. Vad är er största utmaning för tillfället?
– 16 februari fastställde regeringen vägplanen för ny sträckning av E22:an förbi stan i stället för genom. Egentligen inget nytt, även om det skrevs historia. Projektet har ju levt i decennier med olika utformningar. Men nu är det spikat.
När de nya planerna blir verklighet ska trafiken gå i 100 kilometer i timmen i en båge väster om Söderköping och 12 meter under Göta kanal. Fyra planskilda korsningar planeras. Samtidigt skrotas nuvarande av- och påfarter. Korsningen där väg 801 och 844 möter E22:an ska ersättas av trafikplats Slussporten, några hundra meter längre söderut.
– Det känns som att vi lantbrukare är förlorare. Efter alla samråd har i princip inget ändrats i Trafikverkets ursprungsförslag. Förståelsen för vår näring finns inte riktigt. Vi tycker att de kunde ha varit mer lyhörda och lite smidigare. Nu går onödigt mycket bra mark förlorad.
LRF tycker att Trafikverket skulle gjort en djupare konsekvensanalys. Den nya avfarten klyver Göran och Robin Barks marker. 12 hektar delas upp i fyra skiften och ger en svår arrondering. I stället kunde vägen ha dragits genom skogsmark intill. I samråd med lokala LRF kunde bättre och billigare lösningar gjorts.
– Vi har försökt förmå Trafikverket att flytta påfarten ett par hundra meter, vilket skulle innebära en stor förbättring för Göran och Robin Barks gård. Vi har även lyft förslag på utfart från Stefan Wallins gård där mer än 25 ekipage behöver hitta en väg ut. Men hittills har det varit döfött att få gehör.
Så ska man inte blunda för att fyra riksintressen står mot varandra. Trafikflödet på E22:an, den biologiska mångfalden, trafiken på Göta kanal och livsmedelsproduktionen som är den enda som inte tagits någon hänsyn till menar Bengt Johansson.
– Det som irriterar oss mest är att Söderköpings kommun ”passar på” att omvandla 16 hektar prima åkermark till industrimark. Det är ett brott mot miljöbalken, även om kommunen redan äger marken. Det är riktigt illa att kommunerna knaprar på den mark som ska producera livsmedel
– I miljöbalken står det att brukningsvärd jordbruksmark inte får exploateras om det finns andra alternativ. Och det finns det här. Men då handlar det om skogsmark och då blir det troligen dyrare att bygga.
En aning stötande är också den attityd som markförhandlarna har när de kliver ut till verksamma bönder. De klassar ner odlingsvärdet, trots att markerna ger god avkastning. Så fort man hittar fem snokar, var de nu kom ifrån, undrar Bengt, så blir området skyddat.
– Vi som arbetar med matproduktion och föder en befolkning borde kanske också bli lyssnade på, säger han och har långt ifrån gett upp kampen för den gröna näringen i Söderköping.
Samtidigt gläds han åt att de långa bilköerna kan bli historia Det har varit tillräckligt med rödljus och broöppningar genom Söderköping som skapat hinder för pendlare till Norrköping och irritation för turisttrafiken till Öland liksom för båttrafiken på Göta kanal. Byggstart planeras till 2024.