Som LRF Samköps leverantör får Ahlsell med jämna mellanrum besök av organisationen för en så kallad hållbarhetsbedömning. Hur arbetar företaget med frågor som miljö, affärsetik och säkerhet och når de upp till de ställda kraven? Reaktionen efter ett sådant besök är enbart positiv, berättar Gunilla Sandström, chef för miljö och hållbarhet på Ahlsell.

– Ingen Ahlsellare säger: Åh vad jobbigt, nu kommer de och kollar oss igen! Tvärtom, man är jätteglad och stolt och vill gärna berätta. Vi är oerhört tacksamma för att våra kunder kollar att det de ställt krav på i avtalet faktiskt är genomfört, implementerat och följs upp. Dels hjälper det oss att bli bättre, dels visar det att vårt hållbarhetsarbete är viktigt och inte bara ”green washing”.

Hållbarhetsarbetet hos Ahlsell är brett och målinriktat. Det handlar om allt ifrån social governance, diskriminering och mångfald till ansvarsfulla inköp, där det senare var det som synades mest under LRF:s senaste koll.

Ansvarsfulla inköp handlar delvis om att säkra leverantörskedjorna.

– Vi åker ut till leverantörerna och tittar på hur de säkerställer i sina processer att allt är schyst. Det går förstås inte med alla. Vi har totalt 3 000 leverantörer som i sin tur har underleverantörer, men ungefär 70 av dem står för 50 procent av inköpsvärdet och då börjar vi där för att få störst effekt. Vårt mål för år 2020 är att inte ha några höga risker som inte är hanterade.

Ansvarsfulla inköp handlar också om att Ahlsells leverantörer ska signa deras krav på uppförandekod. I Sverige ligger siffran just nu på 83 procent. Bakgrunden är The Code, Ahlsells egen framtagna utbildning.

– Vi tog hjälp av Jonas Linderoth, professor i pedagogik på Göteborg universitet, och den är vi väldigt stolta över. Vi var till exempel två år före metoo genom att ha en kurs i sexuella trakasserier för alla.

På vilket sätt påverkar sådana här hållbarhetsbedömningar er?

– Vi förstår kunden lättare: Aha, det är det här kunden menar med mänskliga rättigheter. Och jaha, vi tyckte att vi var dåliga på det här, men kunden tycker att vi är jättebra. Det kan också hjälpa oss att få syn på saker där vi kan bli bättre.

Ett exempel är när en kund tyckte att Ahlsell kunde välja mindre miljö- och hälsofarliga kemikalieprodukter.

– Vi tog dem på orden och har i dag en tjänst som heter ”Klokt kemval”. Nu håller vi också på att ta fram ett klimat-KPI ihop med en stor kund där alla kan få information varje månad om hur stort klimatavtryck vår distribution har bidragit till. Allt det här hjälper oss framåt.

Gunilla Sandström berömmer samtidigt LRF Samköps hållbarhetsarbete.

– LRF som organisation har ett väldigt stort medvetande, speciellt på miljöområdet. Ni hör till de första kunderna som verkligen började köpa solpaneler, säger hon.

Hur ser du på framtiden för en mer hållbar näring?

– Det stora nu är klimatkrisen. Alla våra affärsmodeller behöver förändras. Men det är en utmaning och vi är väldigt beroende av att samhället i stort ställer om.