Swedol (uttalas Swedåål av dem själva) hette från början Hydraulprodukter AB och startades 1963 av Curt Svedberg. På den tiden sålde han sin egenutvecklade smörjolja Veedol via postorder till åkeriägare. När han en dag stötte på en åkare som klagade på att hydraulslangarna ständigt gick sönder fick Curt Svedberg idén att själv pressa slangar av hög kvalitet. Ett mästerdrag, skulle det visa sig.

Namnet blev en hopsättning av Svedberg och Veedol. Affärerna blomstrade och företaget växte år för år. Under resans gång öppnades flera butiker och på 2000-talet var de uppe i närmare 40. På den tiden var de etablerade som järnhandel, berättar Peter Nagy, nuvarande produktchef på Swedol.

– Vi konkurrerade med företag som Biltema och Clas Ohlson, men runt 2015 gjordes en strategisk omstart till en mer definierad inriktning mot den professionella marknaden. Därav vår slogan ”För oss som gör jobbet”, säger han.

När yrkesklädesmärket Grolls köptes upp gick företaget in i ännu en ny tillväxtfas. I dag är de verksamma i Sverige, Norge, Finland och Estland och 90 procent av kunderna är företag. Butikerna i Sverige sträcker sig allt ifrån Haparanda i norr till Malmö i söder.

Tjänsten slangpressning har hängt med från början och erbjuds i de flesta butiker landet runt.

– Man kan säga att slangpressningen ligger i företagets DNA. Från början var det det enda man gjorde, men i dag erbjuder vi så mycket mer: yrkeskläder, maskiner, oljor, belysning och eltillbehör, för att nämna några få kategorier. Vi har ett otroligt brett sortiment.

Hur märks företagets historia av i dag?

– I och med omdirigeringen 2015 moderniserade vi oss avsevärt gentemot kunderna jämfört med konkurrenter. Sedan dess satsar vi stort på service och att alltid ha kunnig personal som vi utbildar så att de kan produkterna.

– Servicen innebär också att vi försöker erbjuda det lilla extra med en informationsdisk där man kan ta en kopp kaffe och värma sin matlåda. Vi har också säljare ute på fältet som träffar kunder och tar emot beställningar på plats. Vår värdegrund är vägledande för alla medhjälpare i koncernen: ”enkelt hjärta, proffsigt driv”.

En av Swedols styrkor är även att de har lördagsöppet, tillägger Peter Nagy.

– Ibland kanske man ligger back och behöver jobba en lördag. Skulle till exempel slangen tryta då finns det tillfälle att komma in till oss.

Snart kan kunderna dock ligga steget före. I framtiden kommer Swedol att erbjuda ett system som upptäcker när slangens livslängd börjar närma sig sitt slut.

– Du ska kunna sätta dit en trackingkod på slangen för att få reda på när det är dags att komma in och byta ut den innan den går sönder. Vi hoppas kunna testköra det här till hösten.

 

3 frågor till Peter Nagy

Varför är det viktigt med hela slangar?

– Du vill inte ha läckage. Har du en dålig slang och det börjar läcka är det inte så kul, då vill du ha ett kvitto på att det du köpt är bra grejer. Vi har en kundkrets som inte köpslår om kvaliteten. Då är det viktigt att vi bemöter det kravet.

Vad avgör kvaliteten?

– Det gäller att säkerställa att gummislangen håller en hög kvalitet redan i tillverkningen. Jag jobbar tajt med leverantören för att se till att vi har den bästa slangen på marknaden. Sedan gäller det att ha ett brett sortiment av presskopplingar som täcker alla maskinparker, och det har vi. Precis som med bilar är ingen maskin den andra lik.


Hur hållbara är slangarna?

– På kopplingar till slangpressningen har det tidigare funnits ytbehandlingar med sexvärt krom, vilket man absolut inte får ha längre och det har vi fasat ut. Sedan jobbar vi aktivt med att hitta ersättningar till miljöskadliga komponenter i vissa kopplingar. Vi tar även alla trasiga slangar i retur och ordnar med säker återvinning.