Telefonen ringer ofta på Ann Sällströms kontor i Uppsala. Den här fredagsmorgonen är det en transport som inte har dykt upp och som kräver att hon ringer runt för att hjälpa till att lösa problemet. En annan gång kan det vara en elektronisk kör­journal som krånglar.

– Det är alltid mycket att göra och jag gör verkligen allt mellan himmel och jord. Från att lägga budget för nästa år till att lösa problem som det här när en förare behöver hjälp. Men det är kul med variation! Vi är ett av de företag som gör flest besök på gårdar och Växas anställda är ofta lantbrukarens stöd när problem uppstår på gården.

Ann Sällström är bilsamordnare på Växa Sverige, Sveriges största husdjursförening. Men till skillnad från arbetet hennes kollegor gör ute på fältet är hennes bas på kontoret i Uppsala. Därifrån har hon ändå daglig kontakt med medarbetarna ute i landet.

Jobbet är viktigt och behöver fungera. Bilar behöver rulla för att personalen ska kunna ta sig ut till sina över 6 000 medlemmar för tjänster som inseminering, avbytarservice och rådgivning. Bland mycket annat.

Företagets vagnpark är därför stor. Totalt har Växa Sverige 170 bilar i tre modeller: en kombi, en mindre skåpbil och en större. Personbilarna och den mindre skåpbilen används av rådgivare, husdjurstekniker och veterinärer, medan den stora skåpbilen ger plats åt tankar med flytande kväve och utrymme för kärl där doser och annat material för­varas till kunderna.

Med hantering av flytande kväve och kunder över hela Sverige ställs höga krav på bilarna.

– De ska vara säkra och upplevas hålla bra över tid. Vi försöker också hitta en bra balans mellan att ha bilar som täcker våra behov och kan köpas in till en rimlig kostnad.

Många bilföretag vill skriva avtal med föreningen. Utmaningen att sålla bland firmorna och samtidigt få till det mest förmånliga och hållbara avtalet har gjort att Växa Sverige vänt sig utåt för hjälp med att få in rätt offerter. I fjol gick stafettpinnen till LRF Samköp – för tredje gången i rad.

– Vi tycker att de har ett väldigt bra kontaktnät ut på marknaden, det tar tid att sammanställa och skicka ut upphandlingsunderlag. Nu sätter Växa Sverige ihop en kravspecifikation, får färdiga förslag och vi kan sedan tillsammans diskutera oss fram till den bästa affären.

LRF Samköp har sett till att dokumenten från bilföretagen har kommit in, bokat möten och hjälpt till att knyta ihop säcken. Samarbetet har gått jättesmidigt, tycker Ann.

– När LRF Samköp väl fått ett sådant här uppdrag tar de ansvar och driver på. De har också en helt annan kunskapsbank än vi har, dessutom är de väldigt trevliga att ha att göra med.

Föreningens val av bil 2019 föll på Volkswagen. Dels har de haft dem sedan tidigare, dels håller bilarna hög kvalitet och ligger bra i pris.

– Man får mycket bil för pengarna. Vi tycker även att Volkswagen driver industrin framåt och hoppas mycket på dem i vårt arbete att nå en fossilfri flotta.

Under tiden ser Växa Sverige till att inte köpa in fler bilar än nödvändigt och att de som är i tjänst rullar så effektivt som möjligt. Föreningen jobbar även mot att successivt byta ut fordonen till fossilfria bilar som drivs med alternativa drivmedel.

– Men vi kör ju ute på landet och infrastrukturen i dag är inte den bästa för vare sig gas eller el och det måste fungera i verksamheten. Vi ser ändå hela tiden framåt och följer utvecklingen på marknaden.

 

Tänk på det här innan du köper ny bil:

> Hur upplever du bilen? Passar den alla delar av din verksamhet?

> Hur långt kommer den att köras varje dag och går det att hitta alternativ som drivs av el eller gas?

> Hur är andrahands-värdet på marknaden?

> Säg till återförsäljaren att du är LRF-medlem och vill handla på LRF Samköps avtal.

Prutat och klart när du köper bil
Med LRF Samköp får du bra rabatter vid köptillfället på de främsta bilmärkena på marknaden. Hos de flesta bilfirmorna får du dessutom en bonus när bilen har levererats till dig. Se alla bilar på våra avtal här.

Växa: Sveriges största husdjursförening
> Växa Sverige har i dag 6 382 medlemmar och vänder sig främst till mjölk- och köttföretagare, men många av tjänsterna passar även andra lantbruksföretag.
> Kvävedistribution, rådgivning, veterinära tjänster, ledarskapsutveckling och avbytarservice är några av deras tjänster för Sveriges bönder, där bilen är ovärderlig för att kunna ta sig ut till kunderna.

Text: Cecilia Lindvall Foto: Pernilla Sjöholm