Samarbetet inleddes hösten 2013 och har lett till att svensk mat flyttat fram sina positioner i ICA-butikerna. Nu förlängs samarbetet

Samarbetet mellan ICA och LRF får positiva konsekvenser för både handlare och bönder – dessutom har det blivit ännu lättare för konsumenten att välja rätt.

Våra framgångar

Under åren som samarbetet pågått har vi uppnått mycket positivt för det svenska jordbruket, våra bönder och våra konsumenter. Här kommer ett urval av våra finaste framgångar:

10 000 ton griskött hos ICA har blivit svensk råvara. Detta har resulterat i en svensk andel på 88 % på både gris- och nötkött.
91 000 ton mjölkråvara hos ICA har blivit svensk råvara.
113 miljoner kronor till Sveriges bönder blev resultatet av satsningen Mjölkkronan, hösten 2015 och våren 2016
Konsumenter har utbildats och inspirerats att välja varor från Sverige genom informations- och kommunikationskampanjer.
Andelen konsumenter som medvetet väljer svenska livsmedel har ökat med 10 procentenheter till 75 %.
300 bönder och 200 butiksrepresentater har vi fört samman genom möten över hela landet
Ett utbildningsmaterial har tagits fram för att underlätta för handlare och butiksmedarbetare att berätta om de goda svenska råvarorna och fördelarna med svensk mat.

Nu blickar vi framåt

Eftersom samarbetet mellan ICA och LRF varit en succé väljer vi att förlänga det och satsa mot nya mål. Tillsammans jobbar vi för att skapa stolthet för det svenska, få ännu fler att välja svenskt och för att främja bönder och handlare i hela Sverige.

Arbetet med sortimentet fortsätter med konvertering till svensk
råvara, kvalitetsförflyttning och innovation. Under 2018 kommer fokus framförallt att läggas på Nära affärer som handlar att främja samarbete mellan ICA-handlare och lokala producenter. 

November, 2017