Samarbetet inleddes hösten 2013 och har lett till att svensk mat flyttat fram sina positioner i ICA-butikerna.

Samarbetet sker i huvudsak i tre delprojekt:

  • Delprojekt 1 kommunicerar mervärden med livsmedel från Sverige till ICAs kunder och får dem att köpa mer svenskt samt förstå varför de ska göra det.
  • Delprojekt 2 skapar forum där bönder och handlare kan mötas, få ökad förståelse för varandras roller och arbete och utveckla gemensamma affärer. I det projektet utbildas också handlarna i fördelarna med svensk mat och livsmedelsproduktion.
  • Delprojekt 3 ska utveckla och öka sortimentet av svenska livsmedel i ICAs butiker.

Under 2014 ökade ICAs försäljning av färskt, svenskt griskött med 20 procent. Försäljningen av svenskt nötkött ökade med 12 procent, lammkött med 12 procent och svensk kyckling med 18 procent . Dessutom byttes den importerade råvaran i många av ICAs EMV-produkter ut mot svensk råvara. Det gällde till exempel falukorv, vispgrädde och en hel del andra mejeriprodukter. Alla hårdostar har tydlig ursprungsmärkning.

Under varumärket God smak från, som lyfter mathantverk, har bland annat smör från Emåmejeriet, ostkaka från Vrigstad, rökt skinka från Vindeln och lammisterband från Gotland lanserats.

Under 2014 har också en rad regionala samarbetsprojekt mellan LRFs regioner och lokala ICA-handlare startats.

Samarbetet fortsätter under 2015. Till exempel erbjuds ICAs cirka 15 000 butiksmedarbetare en utbildning om fördelarna med svenskproducerade livsmedel.